ویژگی های نام مناسب برای دامنه سایت

ویژگی های نام مناسب برای دامنه سایت

ویژگی های یک نام مناسب برای دامنه

همه ی ما وقتی به یک سایت فکر میکنیم ابتدا نام آن سایت نظر ما را جلب میکند انتخاب یک نام مناسب برای دامنه اگر با دانش و اصول همراه باشد , به دیده شدن آن کمک زیادی میکند.این دانش و اصول بسیار آسان هستند و با یک مطالعه به سادگی میتوانید طی کمتر از چند دقیقه با همه این دانش آشنا شده و به سرعت به سراغ انتخاب دامنه مناسب برای سایتتان بروید. بعد از مطالعه این اصول و قواعد، تنها چیزی که باقی میماند به کار گیری خلاقیت میباشد. در ادامه اموزش با نکات ارزشمندی برای انتخاب نام مناسب با ما همراه باشید…

 

تا حد ممکن از پسوند های عجیب و غریب دوری کنید

در واقع هرچند این پسوند ها جالب و خلاقانه باشند، باز هم جای پسوند های عمومی و نام آشنایی مثل com یا net یا org را نمیگیرند. ممکن است به ذهنتان برسد که بازی کردن با پسوند های جدید قابل ثبت و ایجاد کردن کلمات معنی دار با بهره گیری از این پسوند ها، بسیار کار جالبی است. و ما هم قبول داریم که همینطور است. (مثلا ساختن عبارت mohandes با پسوند es یا ساختن عبارت thesuit با پسوند it یا ساختن عبارت delpazir با پسوند ir و …) ولی باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید که مخاطبین شما، در صورت بهره گیری از پسوند هایی که عمومیت بیشتری دارند، بسیار ساده تر قادر به پیدا کردن سایت شما خواهند بود. حتما میپرسید چرا؟ دلیل این مسئله را با یک مثال بیان میکنیم. فرضا شما اگر بخواهید به سایت شرکت سامسونگ سر بزنید ولی ندانید که پسوند دامنه اش چیست، به صورت ناخودآگاه چه آدرسی را در نوار آدرس مرورگر تایپ میکنید؟ samsung.com؟ فکر میکنم همینجا پاسخ سوالتان را گرفته باشید …

در اینجا چند توصیه دیگر هم برایتان داریم. اولا سعی کنید پس از انتخاب نام دامنه مناسب حداقل دو پسوند ir و com آن را ثبت کنید. اگر هم نام دامنه تان برایتان خیلی با اهمیت است که خوب کمی جلوتر بروید و پسوند های مرسوم دیگر آن را نیز ثبت کنید تا مطمئن شوید که بعدا کسی از آزاد بودن این اسامی با پسوند های مختلف، سوء استفاده نخواهد کرد دوما اگر نام دامنه ای که انتخاب کرده اید مشابه نام دامنه دیگر یا برند دیگری است و یا پسوند های اصلی آن قبلا توسط شخص دیگری ثبت شده است، اکیدا از ثبت آن نام خودداری کنید چرا که بدون شک در آینده و با رشد سایتتان از انجام این عمل پشیمان خواهید شد. در اینجا کاری که میتوانید بکنید این است که در صورتی که نام انتخابی شما، برایتان حائز اهمیت است، با صاحب دامنه ی ثبت شده ارتباط برقرار کرده و دامنه را از وی خریداری کنید. طبعا در این حالت متحمل هزینه های سنگینی برای خریدن دامنه ی از پیش ثبت شده خواهید شد ولی خوب سنجش این مسئله که آیا نام دامنه انتخابی شما، برایتان چنین ارزشی را دارد یا خیر بر عهده ی خود شماست.

 

نام دامنه را متناسب با کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایتتان انتخاب کنید

تناسب آدرس یک سایت با موضوع آن سایت، یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب نام دامنه است. انتخاب یک نام دامنه خوب که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما باشد، حتی از لحاظ سئو نیز در کار شما تاثیر مثبت خواهد داشت. بنابراین در زمان تاسیس سایت جدیدتان، ابتدا کمی وقت بگذارید و ببینید چه کلمات کلیدی برای شما حائز اهمیت هستند و سپس سعی کنید که نام دامنه تان را حول یکی از همین کلمات کلیدی انتخاب کنید. مثلا برای راه اندازی سایتی با موضوع طراحی سایت شاید استفاده از کلماتی مثل design, UI, Website و برای راه اندازی سایت دانلود کلماتی مثل get, dl, download, software, direct مناسب باشند. بنابراین کافی است ابتدا کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کرده و سپس نام دامنه را با ترکیب اسامی دلخواه با همین کلمات ایجاد کنید.

 

زمینه کاری خود را با انتخاب نام دامنه نامناسب محدود نکنید

این موضوع را شاید بهتر باشد با یک مثال قابل لمس توضیح بدهیم. به نام دامنه دیجیکالا فکر کنید. نام دیجی کالا به طور مشخص برای فروشگاهی جهت فروش کالاهای دیجیتال انتخاب شده است (یا دست کم عموما از این نام چنین برداشتی میشود). ولی خوب با گسترش این فروشگاه در حال حاضر شاهد فروش انواع کالا از کالای دیجیتال گرفته تا توپ و کالسکه و لوازم شوینده و بهداشتی در آن هستیم! من شخصا فکر میکنم یکی از دلایل تاسیس فروشگاه جدید دیجی استایل همین عدم تناسب نام فروشگاه با کالاهای فروخته شده در آن بوده است و باز هم فکر میکنم که در آینده شاهد راه اندازی فروشگاه های دیگری از طرف دیجیکالا که دقیقا همین هدف را دنبال کنند خواهیم بود. (مثلا دامنه ای برای راه اندازی سوپرمارکت اینترنتی دیجیکالا)

بنابراین شما هم در انتخاب دامنه تان به این نکته توجه داشته باشید که برخی از اسامی ممکن است زمینه کاری شما را محدود کنند. مثلا انتخاب دامنه ای با نام taghvim95 به این مفهوم است که شما در پایان سال 95 باید کارتان را تعطیل کنید! و یا انتخاب دامنه ای مثل apkdl در واقع به این مفهوم است که شما فقط باید فایل apk برای دانلود قرار بدهید. بنابراین به این موارد توجهی کنید و از ابتدا با دید به آینده، نام دامنه ای مناسب برای سایتتان برگزینید.

 

نام دامنه را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید

هر چقدر نام دامنه شما طولانی تر باشد، به خاطر سپردن آن برای کاربران دشوار تر شده، تایپ آن سخت تر شده و احتمال اشتباه در تایپ آدرس بیشتر میشود. مثلا به دو آدرس whatpageofsearchamion.com و downforeveryoneorjustme.com توجه کنید. هر دو این آدرس ها کاملا قابل درک هستند ولی صادقانه بگویم که من شخصا تا امروز حتی یک بار هم یکی از آنها را کامل تایپ نکرده ام و اگر به لطف بوکمارک ها و جستجو نبود، احتمالا برای ورود من به این سایت ها، هیچ بار دومی وجود نداشت!

 

نامی انتخاب کنید که هم تلفظ آن آسان باشد و هم نوشتن آن

چند سال پیش نام دامنه ای برای یک وبسایت فروشگاهی ثبت کرده بودیم که وقتی نامش را به فارسی مینوشتیم، هیچ کس نمیدانست کجا اِ و کجا اَ و در نهایت کجا اُ تلفظ کند! و وقتی هم که نام صحیحش را به فارسی برای کسی میخواندیم، هیچ کس نمیدانست این نام را چطور به انگلیسی بنویسد! (روم سیاه!) الان که به آن زمان فکر میکنم این انتخاب برایم بسیار بسیار خنده دار و عجیب است ولی خوب به هر حال اشتباهی بود که مرتکب شدیم و بعد هم از آن درس گرفتیم.

از این اشتباه میتوان نتیجه گرفت که نامی که برای دامنه انتخاب میکنید، میبایست تلفظ آسانی داشته باشد و نوشتار آن هم تا حد ممکن مشخص باشد. حتی الامکان از انتخاب نام هایی که مشخص نیست باید با یک حرف و یا تکرار یک حرف نوشته شوند پرهیز کنید. (کلماتی که به صورت مرسوم با تشدید تلفظ میشوند)

مثالی از مواردی که نوشتن آن در فارسی برای عموم افراد سوال ایجاد میکند، کلماتی است که انتهای آنها به ه ختم میشود. مثل راننده. که هم میتوان آن را به فرم ranandeh نوشت و هم ranande. و یا کلماتی که دارای یی هستند. مثلا khiar یا khiyar. یا کلماتی که دارای اِی هست. مثل paykan یا peykan یا peikan. یا کلماتی که دارای حرف ع هستند. مثلا moein یا moeen و یا کلماتی که دارای حرف ق و غ باشند که هم میتوان آنها را با q نوشت و هم gh و کلیه موارد از این است. توصیه میشود که تا جایی که میتوانید از به کار بردن چنین عباراتی در نام دامنه تان پرهیز کنید. چرا که این اسامی، تایپ نام دامنه را سخت کرده و احتمال بروز اشتباه در تایپ را نیز بالا میبرند و در نهایت به از دست دادن برخی از مخاطبین شما منجر میشوند.

 

از به کارگیری اعداد و خط تیره پرهیز کنید

استفاده از اعداد و خط تیره در نام دامنه دو ایراد بزرگ دارد. در مورد اعداد مشکل اینجاست که وقتی نام دامنه ای که دارای عدد است را برای مخاطب بازگو میکنید ممکن است در زمان نوشتن نام دامنه برایش این سوال پیش بیاد که آیا باید واقعا عدد را وارد کند و یا آنها با حروف بنویسد. مثل 1 و yek. مشکل خط تیره هم تقریبا مشابه است. آیا دامنه ای که دارای خط تیره است را میخواهید به همراه خط تیره برای مخاطب بیان کنید؟ مثلا بگویید : “سایت خط تیره خوب خط تیره من” (!) و بعد هم انتظار داشته باشید که مخاطب در زمان تایپ همه اینها را درست تایپ کند؟ یا شاید هم بخواهید اینطور بگویید : “سایت خوب من بینش هم خط تیره!” که از حالت اول هم بدتر است …

و اما دلیل دوم. اگر دقت کرده باشید اکثر دامنه هایی که بازدید اسپم به سایت ها ارسال میکنند و یا به نحوی دارای محتوای مخرب هستند دقیقا از همین الگوی نامگذاری اعداد و خط تیره پیروی میکنند. بدیهی است که شما نمیخواهید سایتتان مانند این سایت ها به نظر برسد. البته این قانون ممکن است استثنا هایی هم در زبان فارسی داشته باشد (در زبان فارسی بعضی بخش های یک کلمه را به سادگی میتوانیم با یک عدد جایگزین کنیم) اما حتی در چنین شرایطی هم انتخاب نام هایی که حاوی عدد یا خط تیره باشند را به شما توصیه نمیکنیم.

نامی انتخاب کنید که به آسانی در ذهن ماندگار شود

نام سایت شما، هویت سایت شماست. اگر نامی انتخاب کنید که به سادگی از ذهن پاک شود، سایتتان هم به سادگی از اذهان پاک خواهد شد. انتخاب یک نام گیرا که به راحتی در ذهن مخاطب نقش میبندد و به این آسانی ها هم از یادش نمیرود، میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر رشد سایت شما داشته باشد. اگر قصد برندسازی دارید، حتی الامکان سعی کنید که نام دامنه تان با نام برندتان کاملا یکسان باشد. چون معمولا افراد عادت دارند که برای دسترسی به سایت شما یک پسوند کام به انتهای نام برند شما اضافه کرده و با فشردن یک اینتر ناقابل وارد سایتتان شوند. بنابراین استفاده از این نوع نامگذاری میتواند برای شما یک مزیت بزرگ به حساب بیاید.

از طرفی گاها مشاهده میکنیم که افراد از مخفف چند کلمه برای ایجاد یک نام دامنه استفاده میکنند. انجام این کار الزاما کار بدی نیست اما در این نوع نامگذاری باید به این نکته توجه داشت که ممکن است خواندن این حروف مخفف شده در کنار هم، گاهی صورت جالبی نداشته باشد. همیشه خودتان را به جای مخاطب بگذارید و ببینید که او چگونه نام دامنه شما را تلفظ خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرفصل های مقاله