جوملا چیست؟ برسی جوملا در سال 2021

جوملا چیست؟ برسی جوملا در سال 2021

جوملا (Joomla) نام یک چهارچوب مدیریت محتوای آزاد و باز متنی ( Open Source)است که مخصوص انتشار محتوای وب است. جوملا در یک چارچوب نرم‌افزاری تحت وب مدل-نما-کنترل‌گر ساخته شده که می‌تواند به‌طور مستقل از سیستم مدیریت محتوا استفاده شود.

 

جوملا به زبان پی‌اچ ‌پی نوشته شده‌است و از پایگاه دادهٔ مای‌اس‌کیوال استفاده می‌کند.

قابلیت‌های جوملا ! شامل امکان بارگذاری موقت در حافظه برای بهبود کارایی (caching)، ایجاد فهرست خودکار، ارسال خبر از طریق قالب RSS، ارائهٔ نسخه قابل چاپ، بخش‌های کوتاه خبری، تالار گفتگو، نظر سنجی، تقویم، جستجوی اینترنت و پشتیبانی از زبان‌های متعدد است.

 

علاوه بر امکانات پایه، افزونه‌هایی (شامل کامپوننت، ماژول، پلاگین، قالب، بسته زبان) هستند که به امکانات جوملا می‌افزایند.

 

تاریخچه

پیشینه این سیستم به سال ۲۰۰۱ و نرم‌افزار مامبو برمی گردد که توسط گروه مایکرو در استرالیا ایجاد شد. مامبو خیلی سریع جهانی شد و با ارائه ایده‌های مختلف توسط مهندسان و گرافیست‌ها، قدرتمند و به تدریج فراگیر شد. در سال‌های بعد در اثر اختلافاتی که در تیم مامبو به وجود آمد، گروهی از افراد تیم دور هم جمع شدند و جوملا را جایگزین مامبو کردند. جوملا با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP ساخته شده‌است و از تکنولوژی برنامه‌نویسی شی گرا و پلت فرم‌های طراحی نرم‌افزار استفاده می‌کند. داده‌ها را در پایگاه داده‌های sql ذخیره می‌کند و شامل ویژگی‌هایی مانند جستجو، ذخیره‌سازی صفحه، نظر سنجی، آر اس اس خوان، نسخه قابل چاپ از صفحات، اخبار، وبلاگ و حمایت از زبان‌های بین‌المللی می‌شود.

اولین نسخهٔ جوملا! نسخهٔ ۱٫۰٫۰ بود که در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۵ عرضه شد. این نسخهٔ جوملا در واقع بسته‌بندی جدیدی از نسخهٔ ۴٫۵٫۲٫۳ از نرم‌افزار مامبو بود که ایرادهای آن گرفته شده بود. در نقشه راه توسعه این پروژه تصمیم گرفته شده که نسخه ۱٫۵ این برنامه با زبان PHP نسخه ۵ از ابتدا نوشته شود.

 

CMS چیست؟

اجازه دهید در ابتدا شما را با اصطلاح CMS آشنا می کنیم. CMS مخفف سیستم مدیریت محتوا است. این نرم افزار سیستمی است که به شما امکان می دهد محتوای دیجیتال را بطور مؤثر ایجاد، مدیریت و بهینه سازی کنید. ما با یک زبان غیرمستقیم می توانیم بگوییم که CMS ابزاری است که به شما امکان می دهد بدون ایجاد مشارکت در روند برنامه نویسی پیچیده، یک وب سایت ایجاد کنید.

در اصل، CMS رابط بصری برای ساخت و تغییر محتوای وب سایت را فراهم می کند. CMS را می توان در هاست وب شما نصب کرد و پس از نصب CMS، با کمک مرورگر وب خود می توانید به راحتی به سایت خود دسترسی پیدا کرده و هر نوع تغییر را که می خواهید انجام دهید.برای همه کاربران جدید، کمترین چیزی نیست که آن ها چنین سیستمی (CMS) را فراهم کرده اند که به آنها امکان می دهد محتوای خود را با حداقل تلاش ممکن ساختار دهند. بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا ویرایشگر WYSIWYG را ارائه می دهند (آنچه می بینید چیزی است که دریافت می کنید) برای همکاری با آن. این بدان معنی است که دقیقاً همان بازده را در مرورگر وب خواهید دید که در ویرایشگر مشاهده می کنید و به زبان ساده یعنی می توانید به صورت زنده، سایت خود را ویرایش کنید.

در ادامه با دیگر ویژگی های قالب جوملا آشنا میشویم.

دانلود قالب های جوملا

ویژگی های جوملا ؟

جوملا صرف نظر از اندازه آن، گزینه ای قدرتمند برای ساختن وب سایت است. در بخش زیر برخی از ویژگی های اساسی آن آورده شده است.

 

 

۱.متن باز بود جوملا

جوملا یک نرم افزار سایت سازی است که به صورت رایگان در دسترس و موجود است شما میتوانید برای دانلود آن به وب سایت رسمی جوملا بروید و پس از دانلود فایل آن را بر روی هاست joomla  خود آپلود و نصب کنید.

 

۲.وجود قالبهای مختلف و رایگان

در جوملا نیز مانند وردپرس و بقیه پلت فرم ها برای اینکه بتوانید یک ظاهر خوب به وب سایت خود بدهید قالبهای مختلفی طراحی شده که شما با پرداخت هزینه میتوانید  آنها را خریداری و استفاده کنید و ظاهر وب سایت خود را تغییر دهید.همچنین برخی قابلها به صورت رایگان در دسترس موجود هستند که از آنها نیز برای طراحی وب سایت میتوان کمک گرفت.

دانلود قالب های جوملا

 

۳.ماژول ها و کامپوننت رایگان

در جوملا برای آنکه بتوانید به وب سایتتان یک ویژگی جدید اضافه کنید و بتوانید قابلیت های آن را بهتر و کاربردی تر کنید ماژول هایی طراحی و ساخته شده اند ،و شما برای استفاده از این ماژول ها یا باید هزینه پرداخت کنید و به یا برخی آنها را صورت رایگان نصب و راه اندازی کنید.

دانلود افزونه های جوملا

 

۴.بروزرسانی منظم

این سیستم نرم افزاری دارای  چندین توسعه دهنده هست که دائما در دوره هایی هر نسخه را مورد بررسی قرار میدهند و مشکلات آن را رفع میکنند. و این توسعه دهندگان در سراسر دنیا وجود دارند و بر اساس مشکلات کاربران موانع را بر طرف میکنند. همچنین برای بروزرسانی به نسخه جدید نیازی به توسعه دهنده ندارید.

 

۵.ساخت فروشگاه اینترنتی

برای اینکه بتوانید با استفاده از جوملا یک وب سایت فروشگاهی داشته باشید باید از ماژول فروشگاهی آن استفاده کنید و با نصب و راه اندازی آن فروشگاه خود را طراحی کنید. و همچنین با استفاده از افزونه های موجود به فروشگاه خود امکانات بیشتری اضافه کنید تا بتوانید فروش بهتری داشته باشید.

 

۶.نیاز به آشنایی قبلی با سیستم

جوملا بر خلاف وردپرس که یک سیستم مدیریت محتوا کاربردی و استفاده از آن است،استفاده از آن دارای پیچیدگی است و باید برای کار کردن با آن قبلا آشنایی اولیه داشته باشید. همچنین مدیریت برخی از بخش های جوملا نیاز به کدنویسی دارد که نیاز شما را به یک پشتیبان سایت میرساند.

 

۷.نامناسب بودن سئو برای موتور های جستجو

متاسفانه جوملا بر خلاف سیستم های دیگر در بخش سئو کمی ضعیف عمل کرده است،اما یک ویژگی بسیار خوب که در سئو بسیار مهم است سرعت است که جوملا تقریبا دارای سرعت خوب و قابل قبولی است.و شما همچنین میتوانید برای بهبود بهینه سازی سایت از افزونه های سئو استفاده کنید و سئو سایت خود را بهبود دهید. راه دیگر بهبود سئو سایتهای جوملا استفاده از هاست مخصوص جوملاست و شما میتوانید با خرید هاست جوملا علاوه بر سرعت بالاتر،کیفیت و زیر ساخت سایت خود را بهبود ببخشید.

دانلود قالب های جوملا

۸. عدم وجود پشتیبانی تخصصی

در صورتی که افراد بسیار زیادی در حال گسترش جوملا هستند ولی شما تا زمانی که از محصولات پولی آن استفاده نکنید نمیتوانید یک پشتیبانی تخصصی داشته باشید.و البته تنها میتوانید یک پشتیبانی محدود به همان محصولی که خریداری کرده اید داشته باشید.البته به دلیل رایگان قرار دادن این سیستم داشتن پشتیبانی تخصصی وظیفه جوملا نیست و شما تنها میتوانید یا به طور کاملا تخصصی و حرفه ای جوملا را یاد بگیرید که قطعا نیاز به وقت و هزینه بسیار زیادی دارد و یا اینکه برای مدیریت سایت خود از یک متخصص جوملا کمک بگیرید.

 

۹-وجود مشکلات امنیتی

با توجه به رایگان بودن سیستم جوملا و همچنین مورد توجه قرار گرفتن افراد بسیار زیادی برای ساخت فروشگاه های اینترنتی این امر باعث شده تا جوملا مورد توجه هکرها برای نفوذ به سایت باشد.خبر هک شدن سایتهای مختلف موضوعی است که این روزها بسیار زیاد میشنویم،که بعد از پیگیری متوجه میشویم که برخی از این سایتها با جوملا طراحی شده اند و دلیل آن استفاده  از قالب های رایگانی که جوملا ارائه میدهد.این قالب ها یا ماژول ها دارای باگ هایی هستند که راه نفوذ را برای هکرها باز گذاشته اند.در این صورت هر سایتی که از این قالب ها و یا ماژول ها استفاده کرده باشد به راحتی میتواند مورد حمله قرار بگیرد.

دانلود افزونه های جوملا

 

از آنجا که جوملا نیز همانند اکثر سیستم های مدیریت محتوای دیگر Open Source می باشد، به لطف توسعه دهندگان جهانی، میتوانید اطمینان حاصل کنید که این پلتفرم در حال حاضر بسیاری از نیاز های طراحان وب سایت از جمله ایجاد طراحی کاربر پسند، قابل ارتقا، چند زبانه، پنل مدیریتی، واکنشگرا(Responsive)، بهینه سازی شده جهت موتور جستجو (SEO)و غیره را برآورده می سازد.

همچنین شامل ویژگی هایی مانند ذخیره سازی صفحه، RSS /خوراک، نسخه قابل چاپ صفحات، فلش های اخبار(news flashes)، وبلاگ ها، جستجو و پشتیبانی از بین زبان های المللی و… می باشد.

از جوملا می توان برای سایتها با اهداف زیر استفاده نمود:

  • وب سایت شرکت های بزرگ، موسسات دولتی و غیر دولتی
  • وب سایت کسب و کار های کوچک
  • مجلات آنلاین، روزنامه ها و نشریات
  • تجارت الکترونیک و رزرو آنلاین
  • وب سایت های دولتی،غیر انتفاعی و سازمان ها
  • وب سایت های آموزشی
  • وب سایت خانگی، شخصی یا خانوادگی و…

نمونه هایی از شرکتهای معروف را که از جوملا استفاده می کنند را می توانید اینجا بررسی نمایید.

از طرفی با توجه به کاربرد جوملا در سطح وسیع و همچنین ایجاد فروم های مختلف در رابطه با سوالات مربوطه، کاربران تازه وارد می توانند به راحتی پاسخ نیاز های خود را در اینترنت بیایند.

علاوه بر این، هزاران افزونه(add-ons) رایگان برای جوملا وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد تا قابلیت های خود را گسترش داده و آن را با توجه به اهداف خود سفارشی کنند.

برخی از شرکت ها و سازمان ها دارای الزاماتی هستند که فراتر از آن چیزی است که در هسته جوملا ارائه می شود. در این موارد، فریمورک قدرتمند جوملا، این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم میکند که افزونه های پیشرفته خود  (add-ons) را جهت برطرف نمودن نیاز های خود تولید نموده و بسادگی اهداف و نیاز های خود را برطرف سازند.

فریمورک هسته جوملا به توسعه دهندگان را قادر می سازد که بتوانند به سرعت و به سادگی برنامه های دلخواه خود را نظیر لیست زیر ایجاد نمایند:

  • سیستم های کنترل موجودی
  • ابزار گزارش داده
  • پنل های کاربردی
  • کاتالوگ محصولات محصول
  • سیستم های تجارت الکترونیک(Integrated e-commerce systems)
  • دایرکتوری های کسب و کار پیچیده
  • سیستم رزرواسیون
  • ابزار های ارتباطی و…

 

– برای دانلود انواع قالب و افزونه های جوملا به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود قالب های جوملا

دانلود افزونه های جوملا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرفصل های مقاله